پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
تبلیغات
.
<-Text3->





معرفی شهرستان اشنویه
نوشته شده در شنبه 1 فروردين 1394
بازدید : 512
نویسنده : محمد رضا نجفی
با عرض سلام خسته نباشید خدمت مسئولین سایت و شما بازدیدکنندگان عالی مقام
چون مطالبی در مورد اشنویه در این سایت درج نشده بود وظیفه خودم دونستم که به ذکر اطلاعاتی در مورد
شهرستان اشنویه بپردازم و تا حدودی بتوانم این شهرستان را برایتان معرفی کنم و لازم به ذکره به دلیل کمبود
وقتی که دارم نمی توانم عکسها رو اپلود کنم فقط اطلاعاتی رو از این شهرستان در سایت قرار می دهم و اطلاعات
کامل را همراه عکس برایتان بصورت pdf در یک روز دیگر برای دانلود قرار می دهم.

شهرستان اشنویه با ارتفاع متوسط 5080 فوت  معادل 1524 متر طول و جغرافیای 45 درجه و 60 دقیقه و عرض 37 درجه و 2 دقیقه و 20 ثانیه واختلاف ساعت آن با تهران 20 دقیقه و 12 ثانیه است. شهر اشنویه مرکز شهرستان و فاصله آن با مرکز استان 70 کیلومتر و درجنوب غرب استان آذربایجان غربی و با شهرستان ارومیه در شمال با شهرستان نقده در شرق با شهرستان پیرانشهر درجنوب و دوکشور عراق و ترکیه در غرب ارتباط دارد جمعیت شهری آن بیش از سی و دوهزار نفر و جمعیت شهرستان بیش از هفتاد و دو هزار نفر می باشد.

نام شهر اشنویه درکتیبه  و سنگ نبشه های تاریخی بعنوان – اشنو – اشنه – اشنوناک – عشنو – قید شده است به معناهای متفاوت ( دم دره ، گیاه دواله – قلعه ) یا د می گردد و درکتیبه کورش از ایالت ( اشنوناک ) نام برده شده است که یکی از بزرگترین خواجگذاران کورش بوده است.

مهمترین آثار تاریخی آن سنگ کیله شین ( به ارتفاع 170 سانتی متر و به دو زبان اورارتویی و آشوری حک گردیده که متعلق به سده هشتم قبل از میلاد ) می باشد که گفته می شود نهصد سال قبل از بنای تخت جمشید به دستور ایشپونیا پادشاه اوراتور   در ارتفاعات غربی شهرستان در مرز با عراق نصب گردیده است و دو کتیبه ( مه رگ کاروان و رکاو چشمه گل ) در موزه تهران از آثار بجا مانده این شهر است .

درکتب تاریخی همیشه از اشنو به عنوان شهری با باغات زیبا و آب فراوان یاد شده ابن حوقل در کتاب  (( نزهه القلوب)) ( قرن چهارم هجری قمری ) اشنویه را با 11 سطر معرفی می نماید در حالیکه ارومیه را با 6 سطر معرفی نموده اند.

اشنویه دارای زمینهای حاصل خیز بوده و توتون آن در قدیم معروف بود و اولین سیگار ایرانی بنام ( اشنو  ویژه ) درچهار طرح متفاوت با توتون اشنویه تولید می گردید – بیش از دارای  بیش از  پنچ  هزار هکتار با غات سیب   گیلاس – زردالو – گردود ... است که گیلاس آن از شهرت بسزایی برخوردار می باشد و حبوبات گندم – نخود – چغندر قند – سیب زمینی – دانه های روغنی و در گذشته برنج گرده و .... از مهمترین محصولات زراعیاشنویه است و میوه های جالیزی بصورت کشت دو فصله در اشنویه انجام می گیرد .

اشنویه دارای ییلاقهای فراوان و سرسبز است که باعث رونق دامداری در این شهرستان گردیده و بیش از چهارصد هزار راس گوسفند و گاو و دیگر احشام در این منطقه پرورش می گردد.

شهردای اشنویه جزو  اولین شهرداریهای تاسیسی در کشور و در سال 1327 با تصویب قانون شهرداریها در ایران ایجاد گردیده است و هم اکنون شهرداری درجه ششم و بودجه پیشنهادی برای سال 1388 آن بالغ بر دومیلیارد تومان می باشد که گامهای مهمی در راستای بهبود وضعیت عمرانی و اجتماعی برداشته اشت قسمت  غربی ودامنه شهر از نقاط  با بافت  قدیمی و سنتی است و شهر بیشتر در دشتها قسمت شرقی توسعه پیدا کرده است .

آب و هوای اشنویه متعادل و میانگین دمایی در تابستان 27 درجه و در زمستان 11 درجه سانتی گراد می باشد و بالاترین میزان تفاوت دمائی در سال گذشته  57 درجه بین زمستان و تابستان ثبت گردیده است .

مناطق دیدنی اشنویه

1-پارک قلاتوک : در سمت شمالی شهر و کوههای منتهی به شهر که در سال 1382 توسط شهرداری احداث گردیده است.

2-پارک فرهنگیان : در شهرک فرهنگیان که در سال 1380 توسط شهرداری احداث گردیده است.

3-باغات اطراف شهر در قسمت شمالی و جنوبی و غربی شهر واقع شده است.

4- دره سمت غرب که با عبور رودخانه گلاز و باغات اطراف آن بسیار چشمگیر و دلنواز است.

5-سیاحتگاه میر ئاوا : جنگلهای طبیعی در کوهپایه کوههای  کیله شین به فاصله 8 کیلومتری شهر اشنویه است.

6 -سیاحتگاه شیخ محمد هنگلان : جنگلهای طبیعی با چشمه های زیبا در سمت غربی  شهر در کوهپایه کوه  رندوله   و مشرف بر دشت اشنویه  است .

7-سیاحتگاه  منطقه کانی اژدها : در مسیر جاده اشنویه به ارومیه با چشمه های آب فراوان  است .

9-ییلاقهای زیبا اشنویه

اشنویه از قدیم الایام مرکز فرهنگی و علمی بوده است که می توان از بزرگان دارای تالیف و نام آوران آن به شیخ تاج الدین اشنهی – شیخ احمد کور – ملا علی شیخانی – امین اشنویی و از معاصران علامه قاضی ملامحمد خضری و معروف آقایی را معرفی نمود که آثار این بزرگان زینت بخش  ویترین کتابخانه ها می باشد.

 

 


:: موضوعات مرتبط: ایران گردی , معرفی شهرستان اشنویه , ,
:: برچسب‌ها: اشنویه -مناطق دیدنی اشنویه - ,



معرفی پیرانشهر
نوشته شده در شنبه 1 فروردين 1394
بازدید : 1090
نویسنده : محمد رضا نجفی

با عرض سلام خسته نباشید خدمت مسئولین سایت و شما بازدیدکنندگان عالی مقام
چون مطالبی در مورد پیرانشهر در این سایت درج نشده بود وظیفه خودم دونستم که به ذکر اطلاعاتی در مورد شهرستان پیرانشهر بپردازم و تا حدودی بتوانم این شهرستان را برایتان معرفی کنم و لازم به ذکره به دلیل کمبود وقتی که دارم نمی توانم عکسها رو اپلود کنم فقط اطلاعاتی رو از این شهرستان در سایت قرار می دهم و اطلاعات کامل را همراه عکس برایتان بصورت pdf در یک روز دیگر برای دانلود قرار می دهم

شهرستان پیرانشهر یکی از مناطق استان آذربایجان غربی است که در ناحیه ی جنوب باختر این استان و منطقه ی مرزی جمهوری اسلامی ایران و عراق قرار گرفته است. پیرانشهر به دلیل موقعیت نظامی و وضع ارتباطی و اقتصادی در حال توسعه و گسترش است. اهالی این منطقه به کشاورزی و دام داری اشتغال دارند

مکان های دیدنی و تاریخی


شهرستان پیرانشهر از مکان تاریخی و یا جاذبه طبیعی شناخته شده ای برخوردار نیست.  

 

صنایع و معادن


صنایع شهرستان پیرانشهر محدود به صنایع دستی و صنایع کوچک کارگاهی است. این منطقه در مسیر توسعه قرار دارد و هنوز صنعت بزرگ و قابل توجهی در آن دیده نمی شود.  

 


کشاورزی و دام داری


پیرانشهر یک منطقه کشاورزی است و بیش ترین افراد ساکن آن به کشاورزی و دام داری اشتغال دارند محصولات آن توتون، چغندر قند، حبوبات، پشم و روغن است. دام داری نیز در این منطقه رایج است و بیش تر به صورت سنتی اجرا می شود. 

 


وجه تسمیه و پیشینه تاریخی


پیرانشهر در گذشته؛ خانه نام داشت. اما بعدها با توجه به نام ایل پیران به پیرانشهر تغییر نام یافت. پیرانشهر در مرز ایران و عراق قرار گرفته است و به دلیل موقعیت نظامی و وضع ارتباطی و اقتصادی رو به گسترش و توسعه است. قسمتی از مرکز شهرستان در دامنه کوه و باقی آن در زمین های هموار ساخته شده است. 


مشخصات جغرافیایی


پیرانشهر یکی شهرستان های استان آذربایجان غربی است که در جنوب باختری استان واقع شده است. این منطقه از شمال به نقده و اشنویه؛ از جنوب به سردشت؛ از خاور به مهاباد و از باختر به مرز ایران و عراق محدود می شود. مرکز این شهرستان در درازای خاوری 45 درجه و 8 دقیقه و پهنای شمالی 36 درجه و 42 دقیقه و در ارتفاع 1460 متری از سطح دریا واقع شده است. کوه های بلندی چون سیاه کوه در شمال و شیخان در جنوب این منطقه سر برافراشته و از همین کوه ها چشمه های رود زاب روان است. مسیرهای ارتباطی این منطقه را راه پیرانشهر– اشنویه به درازای 44 کیلومتر و راه پیرانشهر – سردشت به درازای 112 کیلومتر تشکیل می دهد.  

 


:: موضوعات مرتبط: ایران گردی , شهرستان پیرانشهر , ,
:: برچسب‌ها: پیرانشهر- معرفی شهرستان- مناطق گردشگری پیرانشهر ,



صفحه قبل 1 صفحه بعد